Over mij

Mijn foto
hallo ik ben stijn en dit is mijn blog

dinsdag 8 maart 2011

Portfolio: Dialecten

Wie spreekt vandaag de dag nog AN (Algemeen Nederlands)?
Zo goed als niemand men noemt het nu Algemeen Vlaams ofwel Verkavelingvlaams. Algemeen Vlaams is een tussentaal die onstaan is door de verschillende dialecten in ons kleine landje Belgie. In ons land hebben we ook niet alleen dialecten volgens provincies maar ook nog eens verschillen in regio's. Bijvoorbeeld ik woon in Ieper en tegen een deken zeggen wij: a sarze. In de stad Poperinge dat 5minuten van Ieper ligt zeggen ze tegen een deken: een eierdong. Dialecten mogen nooit verdwijnen, het siert een stad als die stad zijn eigen dialect heeft. Moest een dialect verdwijnen, verdwijnt ook een groot deel van de historisch onstaan van de stad. Voor Nederlands moeten wij een dialectenonderzoek doen waarin we 20 foto's moeten plaatsen en vragen aan de mensen van onze eigen streek, wat bij mij Ieper is, wat er op de foto staat in het Iepers. Voor het moment blijkt uit het onderzoek dat in onze streek de meeste mensen nog het Iepers zeer goed onder de knie hebben.
Dit zijn verschillende voorbeelden van verschillende dialecten:




bron: http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect-vertaler.php

1 opmerking:

  1. Wat een leuk bericht, Stijn! Tof dat je die afbeelding gevonden hebt!
    Enkele tips om je bericht te verbeteren:
    - Begin niet elke zin op een nieuwe regel. In één alinea lopen de zinnen achter elkaar door.
    - Laat een spatie na een cijfer.
    - de stad... DIE
    - een tussentaal... DIE
    Zoek ook eens precies op waar Verkavelingsvlaams vandaan komt. Hoe is dat taaltje ontstaan? Het is niet zomaar ontwikkelt uit de verschillende dialecten en men spreekt het ook niet in elke regio evenveel.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen